اسميت ۱۹۵۶ ذهنيت فلسفي را توانايي ها و ويژگي هاي ذهن مي داند كه به تفكر صحيح فرد كمك مي كند و او را به قضاوت هاي صحيح عادت مي دهد. ذهنيت فلسفي را فعاليتي مي داند که مشخصا به بهبود داوري ها ي ارزشي اختصاص يافته باشد ذهن فلسفي فرد را آماده مي كند تا با تفكر درست و منطقی پديده ها را شناسايي نمايد (سيف هاشمي و رجايي پور،۱۳۸۳)
ليپمن و شارپ (به نقل از خوشبخت و همكاران، ۱۳۹۲) از پيشگامان تفكر فلسفي و آموزش آن، براي تفكر فلسفي سه مهارت و هريك با مؤلفه هاي مربوط به خود، برمي شمارند
مهارت هاي كاوش گري : پرسش هاي سودمند ، دلايل و شواهد ، جست وجوي توضيحات، بررسي جايگزين ها، تصحيح خود، تمركز بر مسئل هي اصلي
مهارت هاي مفهومي و استدلالي: بيان معناها، تمايزهاي سودمند، مقايسه هاي مناسب ، مثال هاي سودمند، استنتاج هاي مرتبط، قضاوت هاي سنجيده
مهارت هاي تعاملي: گوش دادن به ديگران، شركت در بحث، كمك به يكديگر، بررسي اختلاف ها، احترام به ديگران، پذيرش انتقادهاي ديگران
فلسفه براي كودکان (بهبود مهارتهای فكری دانش آموزان و ترغیب آنها به یادگیری خواندن و نوشتن )
نقش قصه ها و داستان های مبتنی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی با استفاده از برنامه فبک در فرآیند هویت یابی
فلسفي ,مي ,تفكر ,ها ,، ,كند ,مي كند ,قضاوت هاي ,تفكر فلسفي ,به ديگران، ,فلسفي را
درباره این سایت