نقش قصه ها و داستان های مبتنی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی با استفاده از برنامه فبک در فرآیند هویت یابی کودکان
آتوسا جاویدی پارسیجانی
آدرس پست الكترونيك نويسنده: Atousa_parsijani@yahoo.com
چکیده
حفظ هویت فرهنگی و ملی جوامع در گرو انتقال صحیح آن به نسل های بعدی و با در نظر گرفتن اقتضائات آینده است و فرایند تربیت و پرورش هویت کودکان نیز نیازمند بهره گیری از ابزار متناسب با سطح رشد فکری و ذهنی آن ها می باشد. مهم ترین ابزار تأثیرگذار در دوره پیش دبستانی، قصه و داستان است که نقش مهمی را در پرورش و رشد فضایل اخلاقی و دینی کودکان ایفا می کند. بهره گیری از قصه و داستان همواره عامل انتقال و آموزش آداب و سنن، اعتقادات و تاريخ يك نسل به نسل هاى ديگر بوده است و با قصه و داستان نه تنها می توان کودکان را با ميراث فرهنگى و آداب جامعه خود آشنا ساخت و قدرت نقادی و خلاقیت، عادت به تفکر فردی و گروهی، ارتقاء سطح قضاوت از طریق استفاده از ملاکها و معیارها را پرورش داد، بلكه می توان به امنیت فرهنگی، تقویت درونی هویت ملی و عناصر مرتبط با آن در کودکان پرداخت. قصه بهترین راه برای برای انتقال میراث فرهنگی، معنوی، اخلاقی و روایی ارزشمند خود به کودکان است. از طرفی چون محتوای فلسفه برای کودکان شامل داستان هایی با مباحث متنوع فلسفی است که با روش حلقه ی کندوکاو اجرا می شود و با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش فلسفه برای کودکان در نظام نوین تعلیم و تربیت جهان و خلاء آن در نظام آموزشی کشور، مقاله حاضر سعی دارد نشان دهدکه آموزش فلسفه برای کودکان و تربیت فلسفی کودکان با استفاده از ادبیات بومی و اهمیت آن در پرورش هویت ملی و دینی کودکان یک ضرورت است. بنابراین باید به قصه ها و داستان ها به منزلۀ یک ابزار آموزشی نگاه کرد و با فراهم کردن محتواي فلسـفی متناسـب بـا فرهنـگ بـومی برگرفته از متون کلاسیک ادب فارسی و بازنویسی آن هـا متناسـب بـا سـن کودکـان بـه عنوان رویکردي کل گرایانه که درآن به ابعـادي چـون فراینـد تفکـر، محتـواي فلسـفی، غناي ادبی و ویژگی های فرهنگی و ملی توجه شده باشد، در پرورش هویت دینی و ملی کودکان، تلاش کرد.
کلید واژه ها: هویت ملی، فلسفه برای کودکان ( فبک)، داستان های مبتنی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی
فلسفه براي كودکان (بهبود مهارتهای فكری دانش آموزان و ترغیب آنها به یادگیری خواندن و نوشتن )
نقش قصه ها و داستان های مبتنی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی با استفاده از برنامه فبک در فرآیند هویت یابی
کودکان ,هویت ,داستان ,قصه ,ها ,پرورش ,و داستان ,برای کودکان ,و با ,استفاده از ,با استفاده
درباره این سایت