محل تبلیغات شما

نقش قصه ها و داستان های مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی با استفاده از برنامه فبک در فرآیند هویت یابی کودکان

 آتوسا جاویدی پارسیجانی

آدرس پست الكترونيك نويسنده: Atousa_parsijani@yahoo.com

چکیده

حفظ هویت فرهنگی و ملی جوامع در گرو انتقال صحیح آن به نسل های بعدی و با در نظر گرفتن اقتضائات آینده است و فرایند تربیت و پرورش هویت کودکان نیز نیازمند بهره گیری از ابزار متناسب با سطح رشد فکری و ذهنی آن ها می باشد. مهم ترین ابزار تأثیرگذار در دوره پیش دبستانی، قصه و داستان است که نقش مهمی را در پرورش و رشد فضایل اخلاقی و دینی کودکان ایفا می کند. بهره گیری از قصه و داستان همواره عامل انتقال و آموزش آداب و سنن، اعتقادات و تاريخ يك نسل به نسل هاى ديگر بوده است و با قصه و داستان نه تنها می توان کودکان را با ميراث فرهنگى و آداب جامعه خود آشنا ساخت و قدرت نقادی و خلاقیت، عادت به تفکر فردی و گروهی، ارتقاء سطح قضاوت از طریق استفاده از ملاکها و معیارها را پرورش داد، بلكه می توان به امنیت فرهنگی، تقویت درونی هویت ملی و عناصر مرتبط با آن در کودکان پرداخت. قصه بهترین راه برای برای انتقال میراث فرهنگی، معنوی، اخلاقی و روایی ارزشمند خود به کودکان است. از طرفی چون محتوای فلسفه برای کودکان شامل داستان هایی با مباحث متنوع فلسفی است که با روش حلقه ی کندوکاو اجرا می شود و با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش فلسفه برای کودکان در نظام نوین تعلیم و تربیت جهان و خلاء آن در نظام آموزشی کشور، مقاله حاضر سعی دارد نشان دهدکه آموزش فلسفه برای کودکان و تربیت فلسفی کودکان با استفاده از  ادبیات بومی و اهمیت آن در پرورش هویت ملی و دینی کودکان یک ضرورت است. بنابراین باید به قصه ها و داستان ها به منزلۀ یک ابزار آموزشی نگاه کرد و با فراهم کردن محتواي فلسـفی متناسـب بـا فرهنـگ بـومی برگرفته از متون کلاسیک ادب فارسی و بازنویسی آن هـا متناسـب بـا سـن کودکـان بـه عنوان رویکردي کل گرایانه که درآن به ابعـادي چـون فراینـد تفکـر، محتـواي فلسـفی، غناي ادبی و ویژگی های فرهنگی و ملی توجه شده باشد، در پرورش هویت دینی و ملی کودکان، تلاش کرد.

کلید واژه ها: هویت ملی،  فلسفه برای کودکان ( فبک)، داستان های مبتنی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی

 

مهارت های تفکر فلسفی

فلسفه براي كودکان (بهبود مهارت‌های فكری دانش آموزان و ترغیب آن‌ها به یادگیری خواندن و نوشتن )

نقش قصه ها و داستان های مبتنی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی با استفاده از برنامه فبک در فرآیند هویت یابی

کودکان ,هویت ,داستان ,قصه ,ها ,پرورش ,و داستان ,برای کودکان ,و با ,استفاده از ,با استفاده

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دور از هم دور از همه گروه علوم اجتماعی واقتصاد ناحیه دو یزد در تلاش برای یافتن زندگی...